Psychologia odchudzania

Psychologia odchudzania związana jest z procesem redukcji masy ciała oraz zmiany nawyków i utrzymaniem pożądanego stanu.

Obejmuje najczęściej takie aspekty jak: motywacja, emocje, zmiana nawyków / zmiana zachowań, radzenie sobie ze stresem, obraz własnego ciała, ale także pracę nad przekonaniami i negatywnymi wzorcami myślowymi, samoregulacją, poczuciem sprawczości, umiejscowieniem kontroli, postrzeganiem sukcesów i porażek. Sporo tego, prawda?

Po punkcie 2 widać już jak złożonym procesem (choćby tylko ze względów psychologicznych) jest odchudzanie.

Najczęściej dzieje się tak, że o ile w miarę „łatwo” zrzucamy kilogramy, o tyle bardzo trudno nam pożądaną wagę utrzymać.

Skuteczny proces zmiany (czyli nie tylko odchudzania, ale także utrzymania pożądanej wagi po jej osiągnięciu) wymaga współpracy na linii ciało (działanie diety, ruch, regeneracja) – psychika (praca nad emocjami, ograniczającymi myślami, motywacją, zmianą zachowań, obrazem własnego ciała). I nie warto tu iść na skróty.

Badania naukowe pokazują, że jeśli restrykcje żywieniowe są zbyt rygorystyczne, najczęściej prowadzą do rezultatów innych niż zakładane. Dlatego najlepsze efekty daje rozłożona w czasie redukcja pod okiem specjalisty oraz wypracowanie na przestrzeni czasu zdrowych nawyków związanych ze stylem życia.

Bardzo istotnym czynnikiem w procesie odchudzania jest motywacja, jednak mitem jest myślenie „chcieć to móc”. Czasem tak, ale z reguły nie jest to takie proste – właśnie dlatego, że na odchudzanie ma wpływ tak wiele czynników biologicznych, psychologicznych, środowiskowych. Uzależnianie całego procesu jedynie od motywacji jest zbyt dużym uproszczeniem.

Tak, „odchudzanie zaczyna się w głowie”. Dlatego mogę przygotować Cię do skutecznego przejścia przez to wyzwanie

Podobne posty
0